Tankkontenery – co to? Do czego służą? Jak zorganizować transport cieczy i gazów?

Kontenery wykorzystywane w transporcie morskim można podzielić na kilka rodzajów. Do przewozu towarów służą między innymi konstrukcje uniwersalne, z otwartym dachem, tak zwane platformy, a także tankkontenery. Ich przeznaczenie jest szczególne, dlatego warto dokładniej omówić ich budowę, sposób użycia i możliwości, jakie zapewniają. Wszystkie te informacje znajdziesz w poniższym tekście.

Tankkontener (tank container) to niejedyna nazwa omawianego elementu. Określany jest on również jako cysterna, ISO tank bądź kontener zbiornikowy. Za każdym razem mowa jest jednak o konstrukcji służącej do przechowywania i transportu chemikaliów (cieczy i gazów) oraz płynów pitnych. Warto podkreślić, że jest ona montowana w ramie kontenera uniwersalnego typu 20 ft.
O tym, co dokładnie może znaleźć się w tank kontenerze, informuje klasyfikacja IMO CLASS. Na jej podstawie da się wyszczególnić trzy rodzaje zbiorników.
  • Tankkontenery IMO 0 – wykorzystywane do przewozu produktów spożywczych, między innymi takich jak woda pitna, mleko oraz oleje roślinne.
  • Tankkontenery IMO 1 – stosowane przede wszystkim w trakcie transportowania chemikaliów, dlatego wyróżniają się grubszymi ścianami w porównaniu z cysternami IMO 0.
  • Tankkontenery IMO 2 – dopuszczone do transferu produktów chemicznych (tych, które mogą być transportowane przy dolnym rozładunku) i spożywczych z klasą zagrożenia.
W zależności od specyfiki ładunku, tank kontenery są czasem wyposażone we własny system grzewczy (parowy, elektryczny), a także odpowiednio dostosowaną izolację termiczną. Konstruktorzy dbają ponadto o właściwe dopasowanie ciśnienia operacyjnego. Wszystko po to, aby stworzyć optymalne warunki do przewozu konkretnych produktów.
Co istotne, kontenery tego typu nie są napełniane w całości. Przeważnie wykorzystywane jest od 80 do 95% pojemności. Dlaczego? Żeby z jednej strony uniknąć falowaniu cieczy, a z drugiej pozostawić rezerwę ze względu na rozszerzalność cieplną ładunku.


Transport cieczy i gazów – o czym warto pamiętać?

 Kontenery ISO tank używane są w transporcie morskim, a więc na duże odległości. Niezależnie jednak od specyfiki trasy, muszą one zostać właściwie dopasowane do specyfiki ładunku. Szczególne wymagania dotyczą towarów niebezpiecznych, a więc cieczy i gazów żrących, trujących, czy też promieniotwórczych.
Podczas planowania frachtu ważny jest wybór rodzaju konstrukcji, jej właściwe zabezpieczenie oraz oznakowanie. Do tego wszystkiego dochodzą kwestie formalne, a także sprawna realizacja załadunku i rozładunku. Same cysterny stosowane do transferu cieczy i gazów występują w kilku wersjach, o czym należy pamiętać.


Jak transportować ciecz i gaz przez fracht morski?

Biorąc pod uwagę wymagania i wyzwania, z jakimi wiąże się przewóz cieczy oraz gazów, proces ten najlepiej planować i realizować we współpracy z doświadczonym podmiotem, który specjalizuje się właśnie w tego typu usługach.
Transfer dzięki temu staje się nie tylko wygodniejszy, ale również bezpieczniejszy i sprawniejszy. Wynika to, rzecz jasna, z usług świadczonych przez firmy z branży TSL. Polegają one chociażby na wskazaniu optymalnego tankkontenera (dopasowanego do transportu konkretnych cieczy i gazów), organizacji przewozu, wyborze optymalnej trasy, a także obsłudze celnej.
Do tego dochodzą wszelkie działania dodatkowe (wskazywane przez klienta), przeładunek i magazynowanie towaru oraz obsługa logistyczna. Ze względu na kompleksowość usług, zamawiający zyskuje pewność, że transfer ładunków odbędzie się w sposób sprawny i bezpieczny.
Jeżeli szukasz firmy z branży TSL wyspecjalizowanej w transporcie morskim, zachęcamy do kontaktu z nami. TRANSlogis gwarantuje realizację przewozu ładunków różnego typu – tyczy się to także gazów i cieczy. Znajdujące się w naszym taborze kontenery dobierane są w zależności od specyfiki towaru, jak również Twoich potrzeb oraz wymagań.