
Transport drogowy to najczęściej wykorzystywany sposób przewozu ładunków drogą lądową. Jego organizacja wiąże się z wieloma wyzwaniami. Jednym z nich jest zapewnienie bezpieczeństwa –zarówno transportowanemu ładunkowi, jak i uczestnikom ruchu. Z tego względu zasady przewozów drogowych są ściśle regulowane. Jakie zmiany wprowadzają w nich nowe standardy bezpieczeństwa?
Wizja Zero a nowe standardy bezpieczeństwa – co się zmienia?
7 lipca 2024 r. w Polsce weszły w życie nowe standardy bezpieczeństwa dla ciężarówek i ciągników siodłowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Są one następstwem uchwalenia przez Parlament Europejski i Radę (UE) Rozporządzenia 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i […]. Mają one wspierać realizację Wizji Zero – idei, której celem jest eliminacja śmiertelnych wypadków w ruchu drogowym. Co to w praktyce oznacza?Zgodnie z Rozporządzeniem 2019/2144 wszystkie nowo rejestrowane na terenie Unii Europejskiej ciężarówki i ciągniki siodłowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony muszą być wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak:
- awaryjny sygnał stopu – ostrzega on innych uczestników ruchu o nagłym zatrzymaniu pojazdu,
- system monitorowania ciśnienia w oponach – pozwala kierowcy na bieżąco nadzorować stan opon,
- inteligentny asystent kontroli prędkości – wspomaga utrzymanie bezpiecznej i zgodnej z przepisami prędkości,
- informacje o martwym polu – ostrzega o obiektach znajdujących się w martwym polu pojazdu,
- system wykrywający osoby i pojazdy znajdujące się przed ciężarówką w momencie ruszania,
- ustandaryzowany interfejs przeznaczony do łatwej instalacji blokady antyalkoholowej,
- system ostrzegający o senności i spadku koncentracji kierowcy – pomaga kierującemu utrzymać uwagę podczas jazdy.
Zastosowanie zaawansowanych systemów bezpieczeństwa w ciężarówkach i ciągnikach siodłowych ma ograniczyć liczbę śmiertelnych wypadków drogowych, na które narażeni są zwłaszcza niechronieni uczestnicy ruchu, czyli piesi i rowerzyści. Powyższe technologie pozytywnie wpływają również na bezpieczeństwo przewożonych ładunków.
Nowe obowiązki uczestników rynku transportowego – o czym musi pamiętać spedytor?
Zmiany dotyczą nie tylko firm, które chcą unowocześnić swoją flotę, ale również spedytorów i nadawców ładunków. Zgodnie z nowymi przepisami mają oni obowiązek dokładnie zweryfikować licencję przewoźnika, zanim zlecą mu transport towarów. Jeśli powierzą przewóz podmiotowi, który nie ma stosownych uprawnień, muszą liczyć się z wysokimi karami. Ma to zapobiec sytuacji, w której to za realizację transportu będzie odpowiadać osoby bez odpowiednich kwalifikacji.Dodatkowo spedytor, nadawca ładunku lub zleceniodawca będzie musiał wypełnić i przekazać przewoźnikowi dokument potwierdzający zlecenie. Musi on zawierać takie informacje jak:
- nazwa zleceniodawcy, jego adres i numer NIP,
- dane nadawcy i odbiorcy zlecenia,
- termin wykonania danego zlecenia.
Ma to zwiększyć odpowiedzialność spedytora, nadawcy ładunku lub zleceniodawcy, a także podnieść jakość usług transportowych. Sprzyja to również zwiększeniu bezpieczeństwa przewozu. Dodatkowo na podmioty uczestniczące w procesie przewozowym został nałożony wymóg przechowywania dokumentów związanych ze zleconymi transportami przez okres 5 lat. Służy to ograniczeniu nadużyć i poprawia transparentność.
Branża transportu podlega dynamicznym przeobrażeniom. Nic więc dziwnego, że co rusz uchwalane są nowe przepisy, które w mniejszym lub większym zakresie mają dostosować uczestników procesu przewozowego do nowych wyzwań. Dzięki wprowadzonym zmianom ma dojść do zwiększenia bezpieczeństwa, efektywności i transparentności w branży TSL. To z kolei podniesie ogólny poziom zaufania do firm spedycyjnych, logistycznych i przewozowych.