Podstawowym celem logistyki w branży e-commerce jest poprawa wydajności realizacji dostaw wszelkich zamówionych produktów. Proces ten powinien zatem zostać dokładnie zaplanowany. Sklepy natomiast muszą wziąć pod uwagę wszystkie czynniki, które mogą mieć na niego wpływ. O czym dokładnie mowa? Co należy zrobić, aby zadowolić klientów? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.
Z czego składa się logistyka w e-commerce?
Informacje zawarte we wstępie wskazują, że w ramach logistyki realizowane są różne działania na konkretnych etapach dostawy. To nie tylko teoria. W praktyce w grę wchodzi co najmniej kilka zadań, którymi trzeba się koniecznie zająć, by przesył produktów przebiegał bez większych problemów.
Co zrobić, aby logistyka w firmie działała prawidłowo?
Nie da się ukryć, że logistyka w e-commerce jest niezwykle istotna. W końcu decyduje o przepływie towarów od magazynu do klienta. Jeżeli wszystkie procesy działają bez zastrzeżeń, sklep może liczyć na większą liczbę zamówień, a co za tym idzie, na lepsze zyski.
Żeby osiągnąć taki cel, warto zainwestować w odpowiedni system informatyczny. To pierwszy, podstawowy krok do stworzenia infrastruktury, która da gwarancję skutecznej pracy na każdym etapie dostawy. Między innymi dlatego, że takie oprogramowanie pozwala w szybki sposób przeanalizować stan magazynu, jak również drogę, jaką muszą przejść towary, by trafiły do klientów. Pod tym względem świetnie sprawdzają się zwłaszcza systemy zarządzania magazynem (WMS).
Wiele dobrego zyskasz także w ramach współpracy z podmiotami zewnętrznymi. Outsourcing niektórych zadań to świetny sposób na obniżenie kosztów, jak również na poprawę skuteczności ich realizacji. Co możesz zlecić innej firmie? Na przykład dostawę produktów. W naszej ofercie znajdują się kompleksowe usługi spedycyjne, za sprawą których jesteś w stanie dostarczyć towary do dowolnego miejsca w kraju i na świecie. Niezależnie od tego, czy preferujesz transport drogowy, kolejowy, lotniczy, czy morski.
Logistyka w e-commerce składa się z wielu procesów, nad którymi musisz mieć ciągłą kontrolę. Zarządzanie magazynem, odbiór produktów, ich pakowanie, wysyłka, dostawa, polityka zwrotów – wszystko to ma wpływ na codzienne funkcjonowanie firmy. I właśnie dlatego w logistyce nie ma miejsca na przypadek i działania prowizoryczne. Duże znaczenie ma to, jakim magazynem dysponujesz, czy korzystasz z nowoczesnych systemów i czy udało Ci się wypracować skuteczną politykę wewnętrzną. Do tego dochodzi jeszcze flota pojazdów, którą może Ci dostarczyć podmiot zewnętrzny.
Informacje zawarte we wstępie wskazują, że w ramach logistyki realizowane są różne działania na konkretnych etapach dostawy. To nie tylko teoria. W praktyce w grę wchodzi co najmniej kilka zadań, którymi trzeba się koniecznie zająć, by przesył produktów przebiegał bez większych problemów.
- Zarówno w przypadku dużych sklepów, jak i tych mniejszych ogromne znaczenie ma składowanie towarów i zarządzanie magazynem. Kluczowe okazuje się właściwe planowanie prowadzonych działań – od bezpiecznego przechowywania produktów, po wewnętrzny przesył, aż do przygotowania wysyłki. Jeżeli czynności te wykonywane będą w sposób płynny, będziesz w stanie uniknąć niepotrzebnych opóźnień w dostawie.
- Nie można zapominać o zarządzaniu zasobami. Odpowiedni przepływ towarów w dużej mierze jest uzależniony od ich prawidłowego przyjęcia, a także ciągłego monitorowania stanu magazynu. Ma to wpływ też na szybką realizację zamówień, a co za tym idzie, na spełnianie wymagań stawianych przez klientów.
- A skoro o tym mowa, wspomnieć trzeba o komplementowaniu i konfekcjonowaniu. Zadaniem osób odpowiedzialnych za logistykę w sklepie internetowym będzie skrócenie ścieżek, po których wędrują produkty, jak również wyeliminowanie opóźnień. Najczęściej wynikają one ze źle przemyślanych procesów braku wypracowania odpowiednich procedur.
- Osobną kategorią jest tak zwana logistyka zwrotu. Jak nietrudno się domyślić, polega na działaniach związanych ze zwracaniem zakupionych produktów przez klientów. Chodzi o to, aby odbywało się to płynnie i sprawnie. To bardzo ważne, ponieważ może mieć wpływ na zadowolenie konsumentów i ogólny wizerunek firmy.
Co zrobić, aby logistyka w firmie działała prawidłowo?
Nie da się ukryć, że logistyka w e-commerce jest niezwykle istotna. W końcu decyduje o przepływie towarów od magazynu do klienta. Jeżeli wszystkie procesy działają bez zastrzeżeń, sklep może liczyć na większą liczbę zamówień, a co za tym idzie, na lepsze zyski.
Żeby osiągnąć taki cel, warto zainwestować w odpowiedni system informatyczny. To pierwszy, podstawowy krok do stworzenia infrastruktury, która da gwarancję skutecznej pracy na każdym etapie dostawy. Między innymi dlatego, że takie oprogramowanie pozwala w szybki sposób przeanalizować stan magazynu, jak również drogę, jaką muszą przejść towary, by trafiły do klientów. Pod tym względem świetnie sprawdzają się zwłaszcza systemy zarządzania magazynem (WMS).
Wiele dobrego zyskasz także w ramach współpracy z podmiotami zewnętrznymi. Outsourcing niektórych zadań to świetny sposób na obniżenie kosztów, jak również na poprawę skuteczności ich realizacji. Co możesz zlecić innej firmie? Na przykład dostawę produktów. W naszej ofercie znajdują się kompleksowe usługi spedycyjne, za sprawą których jesteś w stanie dostarczyć towary do dowolnego miejsca w kraju i na świecie. Niezależnie od tego, czy preferujesz transport drogowy, kolejowy, lotniczy, czy morski.
Logistyka w e-commerce składa się z wielu procesów, nad którymi musisz mieć ciągłą kontrolę. Zarządzanie magazynem, odbiór produktów, ich pakowanie, wysyłka, dostawa, polityka zwrotów – wszystko to ma wpływ na codzienne funkcjonowanie firmy. I właśnie dlatego w logistyce nie ma miejsca na przypadek i działania prowizoryczne. Duże znaczenie ma to, jakim magazynem dysponujesz, czy korzystasz z nowoczesnych systemów i czy udało Ci się wypracować skuteczną politykę wewnętrzną. Do tego dochodzi jeszcze flota pojazdów, którą może Ci dostarczyć podmiot zewnętrzny.