Internet rzeczy (IoT) w logistyce – czym jest? Jak działa?


Odmieniany przez wszystkie przypadki Internet rzeczy (IoT) znajduje zastosowanie w wielu branżach. Definiuje na nowo m.in. procesy logistyczne, wpływając na różne etapy łańcucha dostaw. Na czym właściwie polega? Jak wygląda jego zastosowanie w logistyce?

Internet rzeczy (IoT) – co to? Jak wygląda jego zastosowanie w logistyce?

 Internet rzeczy (IoT – Internet of Things) to system, który dzięki połączeniu urządzeń z internetem pozwala na automatyczną wymianę danych w czasie rzeczywistym – bez konieczności ingerencji człowieka. Sprzęty te są wyposażone w czujniki IoT i oprogramowanie, które zbiera informacje i na ich podstawie podejmuje określone decyzje.
Wykorzystanie Internetu rzeczy (IoT) sukcesywnie rośnie. Umożliwia przede wszystkim szybkie przetwarzanie i sprawne zarządzanie ogromnymi ilościami danych. Pozwala to usprawnić szereg procesów w wielu branżach. Za co odpowiada w logistyce? IoT:
 
  • optymalizuje łańcuch dostaw,
  • automatyzuje procesy logistyczne i biznesowe,
  • zwiększa efektywność zarządzania zasobami,
  • zwiększa wydajność operacyjną firm,
  • obniża koszty prowadzenia działalności,
  • zabezpiecza ładunki i mienie przed zagrożeniami, np. związanymi ze zmianą warunków przechowywania,
  • oszczędza czas,
  • podnosi bezpieczeństwo pracy.

Zastosowanie Internetu rzeczy (IoT) w logistyce nie tylko zapewnia natychmiastową reakcję na  pojawiające się wyzwania, ale również przewiduje ewentualne problemy i pozwala im zawczasu zapobiegać. Dzięki niemu osoby zaangażowane w proces transportowy na bieżąco otrzymują istotne dane, np. kierowcy są informowani o aktualnym natężeniu ruchu i alternatywnych trasach przejazdu. Na dodatek IoT umożliwia tworzenie autonomicznie działających magazynów, które zarządzają przesyłkami bez ingerencji człowieka.


Co tworzy Internet rzeczy (IoT) w logistyce?

 Internet rzeczy (IoT) w logistyce opiera się na zastosowaniu zaawansowanych technologii, które mają za zadanie przede wszystkim gromadzić, przetwarzać i analizować dane w ramach toczących się w firmie procesów. Jakie elementy tworzą IoT w logistyce?
 
  1. Czujniki IoT. Są podstawowym elementem IoT. Odpowiadają za monitoring różnych parametrów. Analizują m.in. temperaturę, wilgotność, a nawet położenie przechowywanych i transportowanych ładunków. Stosuje się je w magazynach, kontenerach i samochodach dostawczych.
  2. Urządzenia komunikacyjne. Za pośrednictwem internetu przekazują dane zebrane przez czujniki do centralnych systemów. Często wykorzystują w tym celu sieci bezprzewodowe, takie jak Wi-Fi, Bluetooth, które pozwalają na wymianę informacji w czasie rzeczywistym.
  3. Oprogramowanie. Analizuje dane przesyłane przez czujniki IoT za pośrednictwem urządzeń komunikacyjnych i w razie potrzeby modyfikuje ich działanie, np. poprzez obniżenie temperatury w magazynie.

Dzięki powyższym elementom możliwe jest stworzenie sieci wymiany danych, która znajduje szerokie zastosowanie w branży logistycznej. Monitorowanie warunków przechowywania i transportu ładunków, precyzyjne śledzenie przesyłek czy też zarządzanie flotą pojazdów – to tylko niektóre sposoby wykorzystania IoT.
Internet rzeczy (IoT) może być źródłem wielu korzyści dla przedsiębiorstw działających w branży logistycznej. Nie zawsze jednak infrastruktura techniczna firmy jest wystarczająca, aby wprowadzić IoT. Żeby czerpać zyski, trzeba najpierw zainwestować w nowe technologie. Bez odpowiedniego sprzętu, oprogramowania, łączności czy też narzędzi analitycznych trudno liczyć na sukces.
Dzięki Internetowi rzeczy (IoT) firmy działające w branży logistycznej zyskują na konkurencyjności, lepiej odpowiadają na wyzwania teraźniejszości i dynamicznie zmieniające się potrzeby klientów, a także są w stanie obniżyć koszty prowadzenia działalności. Nic więc dziwnego, że wykorzystanie IoT w logistyce rośnie. Wciąż jednak wiąże się z koniecznością zainwestowania dość wysokich środków, na co nie każde przedsiębiorstwo może sobie pozwolić.