Czym jest logistyka kontraktowa?

Obecnie jest jedną z najpopularniejszych usług outsourcingowych. Logistyka kontraktowa, bo o niej mowa, pozwala przedsiębiorcy obniżyć koszty prowadzenia działalności. Nic dziwi zatem, że cieszy się tak dużym uznaniem. Co to jest logistyka kontraktowa? Czy warto się na nią zdecydować?

Logistyka – co to jest? Rodzaje logistyki

Logistyka kontraktowa to jedna z usług realizowanych przez firmy logistyczne i spedycyjne. Zanim jednak zgłębisz jej tajniki, powinieneś wiedzieć, czym jest logistyka jako taka i jakie są jej rodzaje. Logistyka to nic innego jak proces zintegrowanego planowania, realizowania i kontrolowania łańcuchu dostaw. Niezależnie od tego, czy jest to przepływ surowców, zasobów czy też informacji cel logistyki jest jeden – zaspokojenie potrzeb odbiorcy.

W zależności od zasięgu oddziaływania wyróżnić można następujące rodzaje logistyki:

  • mikrologistyka – obejmuje jedno przedsiębiorstwo,
  • mezologistyka – skupia pojedynczy dział gospodarki,
  • makrologistyka – obejmuje całą gospodarkę krajową,
  • eurologistyka – skupia całą Europę,
  • logistyka globalna – obejmuje cały świat.


Natomiast biorąc pod uwagę obszar zainteresowań, logistykę podzielić można m.in. na:

  • logistykę zaopatrzenia,
  • logistykę produkcji,
  • logistykę dystrybucji,
  • logistykę transportu,
  • logistykę odzysku,
  • logistykę marketingową.


Powyższa klasyfikacja obejmuje również logistykę kontraktową. Czym się ona wyróżnia? Jakie są zadania logistyki kontraktowej?

Zobacz również: Planowanie transportu - definicja, procesy i etapy

Co to jest logistyka kontraktowa?

Logistyka kontraktowa obejmuje szereg działań prowadzonych na powierzchni magazynowej. Wśród najważniejszych wymienić można wyładunek przesyłki, jej dekonsolidację, skompletowanie, sortowanie, składowanie, zabezpieczenie, inwentaryzację, co-paking oraz przygotowanie do dystrybucji. Na tym jednak nie koniec. Logistyk kontraktowy jest zobowiązany także do przygotowywania raportów. Bywa, że zajmuje się również etykietowaniem czy też foliowaniem towaru.

Logistyka kontraktowa opiera się na ścisłej współpracy pomiędzy stronami, czyli producentami i firmami logistycznymi (usługodawcami). Pozwala zminimalizować koszty transportu, a także przyspieszyć dostawy towaru. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy coraz częściej się na nią decydują.

Świadczeniem logistyki kontraktowej zajmują się wyspecjalizowane firmy, które dysponują własnym zapleczem logistycznym. Nowoczesna flota pojazdów, własny magazyn oraz specjalistyczne maszyny to nie wszystko. Obok zasobów materialnych liczy się także wiedza i doświadczenie. Dlatego warto zaufać tym podmiotom, które mogą pochwalić się wieloletnią praktyką.

Logistyka kontraktowa – dla kogo? Czy warto?

Jak zostało wspomniane, logistyka kontraktowa pozwala zdecydowanie obniżyć koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Przede wszystkim zwalnia z konieczności prowadzenia własnego magazynu. Utrzymanie powierzchni magazynowej to kosztowne przedsięwzięcie, na które składa się wiele opłat. Niezbędny jest chociażby wykup polisy ubezpieczeniowej.

Dzięki oddelegowaniu części zadań podmiotowi zewnętrznemu przedsiębiorca nie musi również zatrudniać wykwalifikowanego personelu. To kolejny obszar pozwalający uzyskać oszczędności. Efektem współpracy jest nie tylko obniżenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa, ale również optymalizacja łańcucha dostaw. Firmy wyspecjalizowane w zakresie logistyki kontraktowej oferują bowiem szybką i efektywną obsługę, co pozwala przyspieszyć dostawy i zrealizować ich większą liczbę w tym samym czasie.

Wiele podmiotów tego typu świadczy usługi logistyczne dla sklepów internetowych. Najczęściej polegają one przejęciu wszelkich procesów wiążących się z obsługą towarów. Operator zajmuje się nie tylko organizacją transportu, ale i kompletowaniem zamówień, a nawet co-packingiem czy też obsługą zwrotów i reklamacji.

Nie oznacza to jednak, że logistyka kontraktowa jest zarezerwowana wyłącznie dla e-sklepów. Jest odpowiednim rozwiązaniem dla każdego przedsiębiorstwa, które chce zoptymalizować dostawy towarów i obniżyć ich koszty.